پیش دبستان ترنم

خیابان کاوه شمالی -خیابان حافظ شمالی-جنب کتابخانه شهرک کاوه_تلفن03134507779

پیش دبستان ترنم

خیابان کاوه شمالی -خیابان حافظ شمالی-جنب کتابخانه شهرک کاوه_تلفن03134507779

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

آموزش مهارت دست ورزی به کودکان


کودکتان چقدر به کشیدن نقاشی علاقه نشان میدهد؟میتواندمداد درست  به دست بگیرد؟شاید گوشتان بااین اصطلاح چندان آشنا نباشد شایدهم مربی مهد دراین زمینه باشما صحبت کرده وتقریبا اطلاعاتی دراین زمینه دارید.



                         


اهمیت دست ورزی در چیست؟

درهرکودک باتوجه به رشد وافزایش درک ماه به ماه مهارتهای مختلفی بروز میکندیکی ازاین مهارتها دست ورزی است که پایه بسیاری دیگر از مهارتها مثل نقاشی کشیدن ونوشتن محسوب میشود ودر واقع شامل به کارگیری عضلات ظریف سر انگشتان است.

ازکجا متوجه شویم این مهارت در فرزندمان شکل گرفته است یا نه؟

_اولین نشانه های مهارت دستی از قبل از یک سالگی وزمانیکه کودک به سمت مادر دست دراز میکند شروع میشود.با بالا رفتن سن از یکسالگی به بعدبه شکل قاشق گرفتن در دست وقاشق را به سمت دهان بردن جلوه میکند.از دوسالگی به بعد مهارت ها از نظر درکی شناختی هم افزایش پیدا میکند و کودک میتواند با دست جورچین  های ابتدایی را بسازد یا اشکال را بلند کند و به کمک مادر داخل محل مورد نظر بیاندازد.

قبل از سه سالگی کودک میتواند از گواش رنگ انگشتی آبرنگ استفادمه کند وبعداز آن توانایی دست گرفتن ماژیک و مداد را دارد.

کودک در چهارسالگی باید قادر به کشیدن مربع ود رشش سالگی قادر به کشیدن مثلث باشد.ازسه سالگی به بعد کار با قیچی جزو مهارتهایی است که در کودکان شکل میگیرد ومهارت کار با چسب وچسباندن قطعات جدا شده از کاغذ هم از مهارتهایی است که کودکان در این سن قادر به انجام آن هستند .

اگر کودکی این مهارتها را نداشته باشد تمرین هایی وجود دارد که به او کمک کند؟

از مهارت هایی که به رشد دستورزی کودک کمک میکند استفاده از خمیر است.کودک از سه سالگی به بعد کار با خمیر را باید آغاز کند.مچاله کردن کاغذ هم از این سن به بعد به افزایش مهارت های دستی کودک کمک میکند.باید به کودک فرصت داد از سه سالگی به بعد دکمه های لباسش را باز کند و ببندد.هرچه مادر کودک را در این زمینه مستقل تر بار بیاورد بهتر است.



       

در پنج سالگی مادر باید مهارت گره زدن را به کودک آموزش دهد.آموزش این کار را باید از گره بزرگ مثل روسری شروع کرد تا به بند کفش رسید.

برخی کودکان در هماهنگ کردن دست وچشم وبرخی در استفاده از عضلات ظریف نوک انگشتان ضعف دارند!!!برای رفع آن تمرینهایی را توصیه میکنم.

مهارت دوختن وسوزن نخ کردن را باید از پنج سالگی به بعد با کودک کار کرد این کا ربرای هماهنگی چشم ودست بسیار مفید است.مهره نخ کردن در سنین پایین تر هم به کسب این مهارت کمک میکند.جداکردن حبوبات از مهارت هایی است که به دستورزی کودکان کمک میکند.

        


کودکی که مهارت دستورزی را نیاموخته با چه مشکلاتی روبرو میشود؟


کودکی که مهارت دستورزی قوی دارد در سنین پیش دبستانی قادر به مداد گرفتن و آغاز تمرین نوشتن است اما کودکی که این مهارت را نیاموخته در سنین پیش دبستان با نارسا نویسی درشت نویسی وبدخطی مواجه میشود.برخی والدین میگویند کودک علاقه ای به نقاشی ندارد درحالیکه کودک مهارت های دستورزی را به دست نیاورده است.لازم است والدین کنار کودک بنشینند وبه نحوه مداد گرفتن او نظاره کنند وبا تشویق کودک به مدادگیری مهارت دستورزی را در او افزایش دهند ودر عین حال از درمانگران در این زمینه کمک بگیرند. 

نظرات  (۲)

سلام .تشکر از مطلب اموزندتون

من  یه مشاور خوب  برای تربیت فرزندم میخواستم که وب شما راهنمایی های عالی کرد .

پاسخ:
باسلام وتشکراز لطف شما
امیدوارم بتونیم  به همین روش گره ازمشکلات تربیتی فرزندانمون را بازکنیم.
نکات آموزشی بسیار خوبی را مطرح میکنید. خیلی عالیه. لطفا درباره تغذیه کودک واسباب بازی مناسب هم مطلب بگذارید. 
پاسخ:
ممنون از همیاری شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی