پیش دبستان ترنم

خیابان کاوه شمالی -خیابان حافظ شمالی-جنب کتابخانه شهرک کاوه_تلفن03134507779

پیش دبستان ترنم

خیابان کاوه شمالی -خیابان حافظ شمالی-جنب کتابخانه شهرک کاوه_تلفن03134507779

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

نوزادان معمولا بین 15-18 ساعت در شبانه روز میخوابنداما دوره های خواب آنها کوتاه وحدود 2تا4 ساعت است.

 نوزاد یک روزه تا یک ماهه:

نوزادان معمولا بین 15 تا 18 ساعت در شبانه روز میخوابند اما دوره های خواب آنها حدود 2تا4 ساعت است.کودکان نارس معمولا به خواب بیشتری نیاز دارد.باتوجه به اینکه نوزادان هنوز ریتم شبانه روزی ندارند  الگوی خواب آنها به چرخه روز و شب ارتباط ندارند در حقیقت نیاز آنها به خواب اصلا قابل پیش بینی نیست.بعبارتی والدین بایستی با ساعت کودک تنظیم شوند.

     


کودک یک تا دو ماهه:

در این دوران که خنده وهیجانات کودک شروع میشود الگوی خواب منظم تر میشود وطولانی ترین دوره خواب 4تا6 ساعت میباشدکه بیشتر بعدازظهرهاست تا شب.دراین دوران طولانی ترین بیدارباش دو ساعت است وبعداز آن خسته میشوند ومیخوابدلطفا به این نیاز کودک احترام بگذارید چون اگر بچه را زیاده از حد بیدار نگهداریم تا خسته تر شود وراحت تر بخوابد نتیجه عکس حاصل میشود.دراین صورت کودک مقاومت میکند و ترشح هورمون های خاص موجب بیداری شبانه کودک میشود.

کودک سه تاچهار ماهه:

دراین دوران سه چهارم خواب کودک در شب هاست وروزها با سه بارچرت زدن سپری میشود.در این دوران کودک اجتماعی تر شده وتمایل بیشتری به بازی دارد به این دلیل درمقابل خواب شب مقاومت میکند.

کودک چهار تا هشت ماهه:

در این دوران است که باید الگوی خواب سالم را در کودک بوجود آورد.توجه کنید که به نیازهای خواب کودکتان حساس باشید و سبک زندگی خود را بااو هماهنگ کنید.اگر تا دیر وقت بیدارید و اورا بیدار نگه میدارید این یک عادت غلط است وکم خوابی برایش نهادینه میکنید که درست باندازه سوتغذیه برای کودک مضر است.

     


کودک نه تا دوازده ماهه:

کودک شبها ده تا دوازده ساعت میخوابد ودوبار در روز چرت میزنددیگر به شیرخوردن شبانگاهی نیاز چندانی ندارد.هرگز بخاطر یک خواب کامل شبانه چرت بچه را حذف نکنید چون این عمل باعث خستگی و بدخلقی او شده و کودک شب سخت تر وبا مقاومت میخوابد وتا صبح چندبار بیدار میشود.

کودک یک تا سه سال:

در این دوران چرت صبحگاهی حذف میشود و فقط یکبار در روز آن هم برای یک ربع تا دوساعت چرت میزند.این تغییر گاهی باعث دردسر میشود برای بعضی کودکان یکبار چرت زدن کافی نیست ودو بار چرت زدن هم زیاد است.اگر چنین کودکی دارید شب اورا کمی زودتر بخوابانید تا استراحت کافی داشته باشد واز خیر چرت صبحگاهی اوبگذرید.

     


کودک سه تا شش ساله:

دراین دوران کودکان 9شب به بستر میروند و حدود شش تا هشت صبح بیداار میشوند.اکثر بجه ها در سن سه سالگی هنوز چرت روزانه دارند ولی تا سن پنج سالگی این چرت کوتاه تر و یاحذف میشود.دراین دوران هم توجه به خواب کودک از واجبات است.مهدکودک یا کلاسهای ورزشی و...گاهی باعث حذف چرت عصرگاهی میشود.دراین صورت باید برنامه خواب شبانه بچه را تغییر داد مثلا اورا زودتر بخوابانید وو هیچوقت باصرار چرت روزانه اورا حذف نکنید.

توجه کنید که خواب تاثیر زیادی برخلق وخوی کودک میگذارد کم خوابی باعث بروز مشکلات رفتاری مثل تهاجمی تدافعی عدم پذیرش شرایط رفتار متضادو مخالف و گاهی بیش فعالی میشود.

     


کودک هفت تا دوازده ساله:

دراین سنین با توجه به فعالیتهای اجتماعی مدرسه و غیره زمان خواب شبانه دیرتر میشودمقدار خواب بین 9تا12 ساعت درشبانه روز متغیر است.توجه کنید دراین سن هنوز میزان خواب کافی برای کودک اهمیت ویژه ای دارد و کم خوابی باعث خواب آلودگی روزانه کودک میشود و ضعف درسی بهمراه دارد.

 

    


ویژگی های غذای کودکان یک تا شش سال


_باید بین غذاهای خشک ومرطوب تعادل برقرار کرد.اگر به کودک تکه ای گوشت خشک داده شود می توان همراه آن از سیب زمینی آبپز استفاده کرد.

 

- ترکیباتی از غذاهایی باطعم تند و غذاهایی با طعم اسیدی غذاهای پررنگ مثل گوجه فرنگی فلفل سبز و هویج در وعده های غذایی کودک داده شود.

- خوردن سالادهای مخلوط سخت تر از خوردن قطعات سبزی های خام بصورت مجزا است.



    


- غذاهایی با قطعات کوچک که کودک می توانند با وسایل غذاخوری آنها را بردارند بیشتر مورد توجه کودکان است.

- بهتر است برای کودکان غذاهایی تهیه کرد که نرم  بوده وجویدنش آسان باشد ترد بوده تا در دهان صداهای جالبی داشته باشد.

- اصلی ترین علت عدم پذیرش گوشت طعم آن نیست بلکه بافت سفت آن است.گوشت به شکل کتلت یا کباب بهتر قبول میشود.



    


- شیرهایی با ماندگاری طولانی به دلیل استریل شدن توسط حرارت و بسته بندی مناسب مطمین از نظر عدم آلودگی میکروبی هستند ومیتوانید مطمین باشید که نگهدارنده نیز ندارند.ولی برخی ویتامین های این شیرها در اثر همین فرایند حرارتی از دست می رود.اگر غذای عمده کودک شیر نیست این امر مشکلی ندارد.سایر غذاها ویتامین های مورد نیاز او را تامین خواهندکرد.ولی اگر فرزند بیشتر موادمغذی اش را از طریق شیر تامین میکند بهتر است از شیرهای پاستوریزه بدون جوشاندن استفاده کرد.البته اخیرا شیرهای استریل غنی شده با انواع ویتامین ها هم به بازار آمده است که قابل توصیه است.کاکایو قهوه به دلیل داشتن کافیین تانن اگزالات مانع از جذب کلسیم شیر میشود لذا شیرهای میوه ای بهتر از شیرکاکایو است.ولی اگر فرزندتان ابدا شیر نمیخورد چاره ای نیست واین آخرین راه شما برای خوراندن شیر به اوست. 

آموزش مهارت دست ورزی به کودکان


کودکتان چقدر به کشیدن نقاشی علاقه نشان میدهد؟میتواندمداد درست  به دست بگیرد؟شاید گوشتان بااین اصطلاح چندان آشنا نباشد شایدهم مربی مهد دراین زمینه باشما صحبت کرده وتقریبا اطلاعاتی دراین زمینه دارید.



                         


اهمیت دست ورزی در چیست؟

درهرکودک باتوجه به رشد وافزایش درک ماه به ماه مهارتهای مختلفی بروز میکندیکی ازاین مهارتها دست ورزی است که پایه بسیاری دیگر از مهارتها مثل نقاشی کشیدن ونوشتن محسوب میشود ودر واقع شامل به کارگیری عضلات ظریف سر انگشتان است.

ازکجا متوجه شویم این مهارت در فرزندمان شکل گرفته است یا نه؟

_اولین نشانه های مهارت دستی از قبل از یک سالگی وزمانیکه کودک به سمت مادر دست دراز میکند شروع میشود.با بالا رفتن سن از یکسالگی به بعدبه شکل قاشق گرفتن در دست وقاشق را به سمت دهان بردن جلوه میکند.از دوسالگی به بعد مهارت ها از نظر درکی شناختی هم افزایش پیدا میکند و کودک میتواند با دست جورچین  های ابتدایی را بسازد یا اشکال را بلند کند و به کمک مادر داخل محل مورد نظر بیاندازد.

قبل از سه سالگی کودک میتواند از گواش رنگ انگشتی آبرنگ استفادمه کند وبعداز آن توانایی دست گرفتن ماژیک و مداد را دارد.

کودک در چهارسالگی باید قادر به کشیدن مربع ود رشش سالگی قادر به کشیدن مثلث باشد.ازسه سالگی به بعد کار با قیچی جزو مهارتهایی است که در کودکان شکل میگیرد ومهارت کار با چسب وچسباندن قطعات جدا شده از کاغذ هم از مهارتهایی است که کودکان در این سن قادر به انجام آن هستند .

اگر کودکی این مهارتها را نداشته باشد تمرین هایی وجود دارد که به او کمک کند؟

از مهارت هایی که به رشد دستورزی کودک کمک میکند استفاده از خمیر است.کودک از سه سالگی به بعد کار با خمیر را باید آغاز کند.مچاله کردن کاغذ هم از این سن به بعد به افزایش مهارت های دستی کودک کمک میکند.باید به کودک فرصت داد از سه سالگی به بعد دکمه های لباسش را باز کند و ببندد.هرچه مادر کودک را در این زمینه مستقل تر بار بیاورد بهتر است.



       

در پنج سالگی مادر باید مهارت گره زدن را به کودک آموزش دهد.آموزش این کار را باید از گره بزرگ مثل روسری شروع کرد تا به بند کفش رسید.

برخی کودکان در هماهنگ کردن دست وچشم وبرخی در استفاده از عضلات ظریف نوک انگشتان ضعف دارند!!!برای رفع آن تمرینهایی را توصیه میکنم.

مهارت دوختن وسوزن نخ کردن را باید از پنج سالگی به بعد با کودک کار کرد این کا ربرای هماهنگی چشم ودست بسیار مفید است.مهره نخ کردن در سنین پایین تر هم به کسب این مهارت کمک میکند.جداکردن حبوبات از مهارت هایی است که به دستورزی کودکان کمک میکند.

        


کودکی که مهارت دستورزی را نیاموخته با چه مشکلاتی روبرو میشود؟


کودکی که مهارت دستورزی قوی دارد در سنین پیش دبستانی قادر به مداد گرفتن و آغاز تمرین نوشتن است اما کودکی که این مهارت را نیاموخته در سنین پیش دبستان با نارسا نویسی درشت نویسی وبدخطی مواجه میشود.برخی والدین میگویند کودک علاقه ای به نقاشی ندارد درحالیکه کودک مهارت های دستورزی را به دست نیاورده است.لازم است والدین کنار کودک بنشینند وبه نحوه مداد گرفتن او نظاره کنند وبا تشویق کودک به مدادگیری مهارت دستورزی را در او افزایش دهند ودر عین حال از درمانگران در این زمینه کمک بگیرند. 

  



 قوانین بوسیدن کودکان 


وقتی کودک خودرا به زور میبوسید یا بغل میکنید درواقع به او می آموزید که تسلیم تمایلات دیگران باشد.


مهم نیست کودکتان چندسال داشته باشد حریم اورا محترم شمارید وبدون اجازه او حتی ذره ای به حریم او نزدیکتر نشوید.

حتی اگر فرزند خردسال شما هنوز قادربه صحبت کردن نیست قبل از بغل کردن او منتظر دیدن رضایت او با زبان بدنش باشید.

احترام گذاشتن به خواسته های کودکتان آنجنان روال همیشگی باشد که کودک باور کند که هیچ کس حق ندارد بدون اجازه او  به او نزدیک شودیابا او تماس داشته باشد.این موضوع ساختار روانی کودک را شکل خواهد داد. 

      برخی والدین امروزی خودنیاز به تربیت دارند:


         


درمنزل دوستی بودم پسرخانواده که دانش آموز ابتدایی بود مشغول تکالیف درسی اش بود.زنگ را زدند وپدربزرگ خانواده از راه رسید.پدربزرگ بالبخند یک جعبه مدادرنگی به نوه اش داد وگفت:اینهم جایزه نمره بیست نقاشی ات.پسر ده ساله جعبه مدادرنگی را گرفت وتشکرکردو چندلحظه بعدگفت:بابابزرگ بازهم که ازاین جنس های ارزون قیمت خریدین.

مادرآن پسر باسرافرازی گفت:میبینیدآقاجوون... بچه های این دوره و زمونه خیلی باهوش هستند.اصلا نمیشه گولشون زد وسرشون کلاه گذاشت.پدربزرگ چیزی نگفت.امامن برایشان توضیح دادم که این رفتار فرزندشان نشانه هوشمندی نیست.همانطور که هدیه پدربزرگ برای گول زدن نوه اش نیست.

پس از آن ماجرای خانم بزرگ پدرم را برایشان تعریف کردم.آن زمان که من دانش آموز ابتدایی بودم خانم بزرگ گاهی به دیدنمان می آمد و به بچه های فامیل هدیه می داد. بیشتروقتها هدیه اش تکه های  کوچک بود.

بار اول که که به من تکه قند داد یواشکی به پدرم گفتم:این تکه قندکوچک که هدیه نیست!پدرم اخم کرد وگفت:خانم بزگ شمارو دوست دارد هرجه برایتان بیاورد هدیه است .

وقتی خانم بزرگ رفت پدر برایم توضیح داد که در روزگار کودکی اوقند خیلی کمیاب وگران بوده وبچه ها آرزو میکردند که بتوانندیک تکه قند کوچک داشته باشند.خانم بزرگ هنوز هم خیال میکند که قند چیزخیلی مهمی است.بعدگفت:ببین قندان خانه پراز قند است اما این تکه قند که ننه سارا داده با آنها فرق داردچون نشانه علاقه ومهربانی او به شماست.

وقتی کسی به ما هدیه میدهد منظورش این نیست که ما نمیتوانیم مانند آنرابخریم منظورش کمک کردن به ما هم نیست.اومیخواهد علاقه اش را به ما نشان دهد میخواهد بگوید که مارا دوست داردو این خیلی باارزش است واین چیزی است که در هیچ بازاری نیست ودر هیچ مغازه ای نمیفروشند.


چهل سال از آن دوران گذشته است و من هروقت به یاد خانم بزرگ و تکه قندهای مهربانش می افتم

                           دهانم شیرین می شود"

                           کامم شیرین میشود"

                           جانم شیرین می شود.


                                                  دکتر اسماعیل امینی شاعر واستاد دانشگاه